Digitale Fotografie Vakantie

Godox AD 200 Pro test

Stacks Image 3
Godox AD 200 Pro, wolf in schaapskleren…
Een tijdje geleden kwam ik erachter dat Cactus gestopt is met het maken van flitsers en toebehoren. Trucjes van andere camera fabrikanten (Canon) had ze hiertoe doen besluiten. Omdat ik nogal veel Cactus spullen heb was er voorlopig geen man overboord. En toch? Op termijn moet ik wel overstappen.

Ik heb ruim de tijd gehad de gehele markt nog eens nader te bestuderen. Nikon en of Fuji flitsers ( reportage) waren sowieso geen optie. Veel te duur en er zit niet echt een systeem of gedachte achter. Ja ze verkopen allebei wat losse reportage flitsers, maar dat is het dan ook meteen.

Voor de Chinese firma's die flitsers maken met toebehoren is dat geheel anders. Er zijn enkele fabrikanten die er serieus werk van maken. De belangrijkste en misschien wel beste is Godox. Ja, er zijn ook nog andere merken zoals Youngnuo, Nissin en Photix. Bij hen is het relatief stil vergeleken met Godox. Van een copy cat is Godox inmiddels een leidende fabrikant op flits techniek geworden. Er is een onnavolgbare stroom aan nieuwe producten die allemaal te maken hebben met licht. Flitslicht, continu licht studio flitsers en nog veel meer. Het leuke daarbij is dat ze komen met producten die voor hen nog niemand anders had gemaakt. En zo viel al een tijd geleden mijn oog op de Godox AD 200 inmiddels opgevolgd door de AD 200 Pro.
Stacks Image 13

Power

Als er 1 ding is waar ik behoefte aan heb dan is het wel power. Leuk hoor met 8 Cactus RF60X flitsers op pad, maar 1 AD 200 Pro kan wat 3 cactus flitsers kunnen. Namelijk veel licht flitsen. 200 watt per seconde. Ongeveer drie keer zoveel als een richt getal 56. Wat niet in watt seconde wordt aangegeven. Gedurende de test van de Profoto A1X heb ik geleerd dat 76 watt seconde nagenoeg gelijk staat aan richt getal 56.

Een Godox AD200 Pro is nagenoeg drie keer sterker dan wat ik voorheen had. En het klopt echt! Het blijft dit keer niet bij een mooi marketing verhaal. Er komt zoveel meer licht uit. En het leuke aan de AD 200 Pro is dat je er heel variabel mee kunt werken. Bij aankoop wordt er een standaard flitskop geleverd met ook nog een bare bult flitskop. Met de standaard flitskop kun je de AD 200 Pro ook met een instel licht gebruiken. Erg handig als je vaak in donkere omstandigheden fotografeert. Door het instel licht zie je tenminste nog iets en kun je veel makkelijker in het donker nog focussen.
Stacks Image 55
In de foto hierboven zie je de AD 200 Pro met de standaard flitskop. Hiermee kun je dus ook een instel licht gebruiken. Het is niet heel erg sterk, maar genoeg om in het donker toch aardig wat te kunnen zien. Ook om te kunnen scherp stellen en niet je benen te breken over een rotsblok. Ook in een verduisterde studio kan het erg handig zijn. Deze kop is te vervangen door de Bare bulb kop.
Stacks Image 112
De bare bulb flitskop kent geen mogelijkheid om instellicht te gebruiken. Wel kunnen hierop allerlei accessoires aangekoppeld worden. En de flits is zelfs nog iets sterker. Softboxjes (kleine van Godox zelf voor minder dan 20 euro) snootjes en andere accessoires (veelal van Goxx zelf) het past er allemaal op.
Stacks Image 114
De Ad 200 Pro heeft een karrevracht aan mogelijkheden in zich zitten door de innovatieve manier van denken en werken van het bedrijf. De 200 Pro is net aan iets groter dan een gewone flitser die uitgeklapt is. Werkt standaard met een eigen accu die goed is voor 400 flitsen op maximaal vermogen. Ik heb er al veel mee gewerkt en ik kan het wel bevestigen dat dit waar is. Ook al ben ik nog niet veel verder gekomen dan sessie met 200 volle flitsen. Dan nog gaf de accu meter aan nog heel veel stroom over te hebben. Dan was het er pas 1 streepje vanaf.
Stacks Image 118
Dan kun je vervolgens ook nog voor slechts 59 euro een ronde kop kopen voor de AD 200 Pro die mooier en egaler flitslicht geeft. En ook dat heb ik getest en dat klopt wel. In de foto hierboven zie je overigens ook mijn hand met een magnetisch flitser wat er zo op geklikt kan worden. Dat werkt makkelijk en sneller. Jammer is wel dat de filters die Godox meelevert niet kleur gecodeerd zijn. Het zijn geen officiële CRT kleuren. In de mix werken met wel echte CRT filters kom je niet echt lekker uit. Ze zijn anders die van Godox.
Stacks Image 122
Hier zie je het egale licht wat uit de ronde flitskop van de losse accessoires voor de Ad 200 Pro komt. Mooi rond licht met een zachte afval van licht. Ideaal om het zo te gebruiken als je geen licht omvormer gebruikt. Denk aan een softbox of snoot. Als je die niet hebt of vergeten bent om mee te nemen kun je op deze manier toch nog redelijk egaal en mooi afvallend licht maken. Of om makkelijk mee kleuren te corrigeren met crt filters.
Stacks Image 126
Hier boven zie je het licht wat uit de standaard flitskop komt. Veel meer gericht en gebundeld. Dat is juist weer handig als je wel met softboxen of andere licht verzorgers werkt. Met 1 AD 200 Pro kun je verschillende kanten op. Kaal gebruiken met een ronde flitskop of met de standaard in een licht vervormer. Het geeft aan hoe ontzettend veelzijdig deze flitser is. Want er kan ook nog gewerkt worden met de bare bulb flitskop. Kortom als je met deze flitser niet het juiste licht kunt maken dan moet het wel heel raar lopen. Ook omdat de flitser gewoon erg krachtig is.

Bediening

Stacks Image 130
De AD serie aan flitsers kenen altijd 5 groepen. wat best veel is. In mijn geval toch nog soms te weinig, maar het is in ieder geval alweer een groep meer vergeleken met Cactus waar ik eerst mee werkte. De bediening is zeer simpel. Een kind kan de was doen. Er zit nog wel een lastiger menu in met Fn functies. Die heb je niet perse nodig. De basis bediening is meteen toegankelijk via de knoppen die je achterop de flitser ziet. Overschakelen tussen M en TTl flitsen is slechts een kwestie van op de Mode knop drukken. Maar dat doe je nog makkelijker vanaf je Gdxox commander. Scheelt weer lopen. Een zorg ervoor dat je je altijd de High speed aan hebt staan. Dat is HSS ofwel snelle sluitertijd synchronisatie. waardoor je van 30 seconde tot 1/8000 e sec kunt flitsen. Werkt feilloos.

Resultaten

Het is mij duidelijk en jullie misschien nu ook wel dat het technische gedeelte wel goed zit bij Godox. maar wat maak je er dan mee?
Stacks Image 138
Hierboven zie je wat een Ad200 Pro kan doen als je hem als effectlicht gebruikt. De flitser stond op een meter of 7 a 8 van het gebouw, op de muur gericht). Het was lichter dan wat je hier ziet in de foto. Ik heb het wat donkerder gemaakt door middel van mijn sluitertijd. Hoe dan ook het was meer dan genoeg invul licht. De flitser stond op TTL, werkt erg goed bij Godox en ik heb hem uiteindelijk op -0.3 ingesteld omdat ik het vermogen net even iets teveel vond. Het was iets te overheersend. Uiteindelijk heb ik er ook nog een 1/2 CRT flitser op gedaan met de magnetische ring. Daarmee werd het gebouw iets warmer. Dat zie je wel in de foto hieronder.
Stacks Image 142
Hier zie je de uiteindelijke foto met het hoofdlicht van een AD 600 Pro. Daar gaat het nu even niet over. Al hoewel, de AD 660 Pro had ook vervangen kunnen worden door een AD 200 Pro. Uit de 600 kwam veel teveel licht. Ook een AD 200 Pro had dat licht kunnen leveren. Binnen zie je nog een andere flitser staan, maar die het er nu even niet toe. Die komt in een andere test ter sprake.

Een dergelijke foto als deze is dus makkelijk te maken met 2x AD 200 Pro. Licht zat. Ik had zelfs nog over. Al hoewel dat laatste niet helemaal waar is. Het TTL systeem van Godox werkt zo goed dat je gewoon niet door hebt dat hij automatisch al maximaal staat te flitsen. Daar kom je pas achter als je het vermogen nog wilt opvoeren en er dan vervolgens geen extra licht meer bijkomt. Dan stond de flitser dus al ongevraagd maximaal zijn vermogen af te geven. Daar kun je ook heel makkelijk achter komen door even naar de M mode te schakelen naar de 1/1 stand. Als die het zelfde is dan weet je dat de TTL dus ook al echt maximaal aan het flitsen was.

Het is verbazingwekkend dat er ook geen enkel verschil zit tussen maximale TTL flits en een 1/1 M flits. Die zijn precies gelijk aan elkaar. Waarom is dat zo gek? Omdat bij alle andere flitsers die ik tot nu toe gebruikt heb daar altijd wel een verschil inzit. TTL flitsen houdt altijd lichtjes de handrem erop. Geeft nooit echt het maximale vermogen af. Bij Godox dus wel. Dat is handig. Ook al was het even wennen.
Stacks Image 146
En ook is de AD 200 Pro heel goed te gebruiken als een heel klein effect lichtje. Kijk rechts op de wereldbol. Het is een minimaal flitsje. Maar goed af te regelen. Het nadeel van krachtige flitsers kan zijn dat ze aan de onderkant van hun vermogen nog steeds te sterk zijn om als effectlichtje te kunnen gebruiken. Met de Godox AD 200 Pro gaat dat ook goed. Prima fijn af te regelen en te nuanceren. Voor dit soort kleine flitsjes schakel ik dan wel vaak over naar manueel flitsen. Dat is dan echt nauwkeuriger.

Randzaken

De AD 200 Pro wordt geleverd met een keurige opbergmap. Echt een goede bescherming voor alle accessoires. waaronder de acculader voor de 200. Je hoeft echt niet beginnen met meteen een tweede accu erbij te kopen. Zorg er eerst maar eens voor dat je de eerste leeg krijgt. Het laden gaat snel. In drie uur tijd van leeg naar vol. Ik zou graag zien dat alle cursisten van mij voortaan flitsers met accu's kopen. Ben ik van de hoofdpijn af dat bijna iedereen altijd verschijnt met slechte batterijladers voor de "normale" flitsers" en dat soort problemen van slecht opgeladen batterijen moet oplossen. Met eigen accu's en laders heb je daar geen last van. En uiteraard begin je een nieuwe fotografie sessie altijd met een volledig opgeladen accu.

Beoordeling:

De compleetheid van de standaard set is meer dan goed . De gewone flitskop, de bare bult flitskop en ook nog de eigen swivel die een specifieke aansluiting heeft voor de AD 200 Pro waardoor deze nog beter bevestigd blijft. Naast de eerder genoemde accu en lader en opberg hoes. En dat alles voor slechts 429 euro. En dan wel drie keer zo sterk als een: Canon RT 600, Nikon SB 5000 een willekeurige andere flitser. De twee genoemde flitsers zitten qua prijs tussen 500 en 600 euro. De Godox A 200 Pro op "slechts" 429. Dat is goedkoop als je kijkt wat de camera fabrikanten doen en leveren aan flitsers. Het lijkt voor hun wel meer en meer bijzaak te worden. Ik kan ook stellen dat ze gewoon het kaas van brood af laten eten. Door veel te hoge prijzen te vragen en niet te innoveren. De Chinezen zijn geen copy cats meer, ze maken het beter, innoveren en dat ook nog tegen veel beter prijzen.

Zitten er nog haken en ogen aan de AD 200 Pro? Wat mij betreft niet. Dat de flitser niet kan zoomen wist ik al toen ik hem kocht. Het licht bij elkaar houden doe je dus met snootjes en andere licht verzorgers. Dan kan ik nu niet ineens zeggen dat het een nadeel is.

Het mooie van de Pro serie is ( 200, 300, 400, 600 en 1200) is dat ze met alle merken camera's bruikbaar zijn. Je moet bij wisselen van merk alleen even een ander trigger kopen. Of zoals ik, ik heb een Nikon en een Fuji trigger. Dit werkt niet zo met de reportage flitsers van Godox. Al hoewel? Ik heb een Godox 860II gewoon werkend en goed werkend graag in samenwerking met een Fuji camera. Daarover schrijf ik wel meer in de nog te schrijven test van de Godox 860II.

Godox het heeft het beste en mooiste flits systeem wat er op de markt te koop is. Zonder enige twijfel. Profoto is ook mooi en lijkt daarop, maar is drie keer zo duur. Het gehele Godox flits systeem ga ik nog wel eens beschrijven in een aparte test. Alles werkt met elkaar. En dat allemaal met 1 trigger. De AD 200 Pro wordt mijn belangrijkste flitser. De AD 600 is puur voor wanneer je power nodig hebt, maar is vele malen groter, zwaarder en duurder. En daar zit de kracht van de AD 200. Klein, krachtig, compact, licht en relatief goedkoop.

Meer over praktijk situaties kun je ook lezen op: De kracht van 1 flitser
Resumé:

Als het mijn belangrijkste flitser gaat worden of al is, dan zegt dat wel wat!
Prijs:
Vermogen:
Kwaliteit licht:
Bouwkwaliteit:
Prijs kwaliteit verhouding:
9.5
9.5
9.5
9.0
10
Beoordeling: 9.5